המכרז מגיע לקו הסיום: הגליל המערבי יחובר למערכת המים הארצית

צבי טסלר No Comments on המכרז מגיע לקו הסיום: הגליל המערבי יחובר למערכת המים הארצית

הגליל המערבי יחובר למערכת המים הארצית – הוכרזו החברות העולות לשלב הסופי במכרז להקמת מתקן התפלה בגליל המערבי

מתקן התפלת מים | ארכיון צילום: אדי ישראל / Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נבחרו שני המתמודדים שיעלו לשלב הסופי במכרז להקמת מתקן ההתפלה בגליל המערבי. חברת IDE וקבוצת GES-שפיר הוכרזו כעולות לשלב ה- BAFO(BAFO – Best and Final Offer). הצעות המחיר שהוגשו במכרז צמודות ומשקפות את ההתייעלות הטכנולוגית בייצור מים מותפלים בשני העשורים האחרונים ואת הצלחת פרויקטי PPP, מאז הוקם מתקן ההתפלה הראשון בשיטת PPP בישראל בשנת 2003. מדובר בהוזלה משמעותית במחירי המים המותפלים אשר מתורגמת לחיסכון של מיליארדים למשק המים ולצרכנים.

המכרז להקמת מתקן ההתפלה השביעי בישראל שימוקם צפונית לנהריה באזור הגליל המערבי פורסם לפני פחות משנה בשיטת PPP (Public Private Partnership). הזוכה יבחר לאחר הליך ההתמחרות הנוסף והוא יהיה אחראי על מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן ההתפלה, שעתיד לייצר לפחות 100 מיליון מטר קוב מים בשנה. המתקן יאפשר את חיבור הגליל המערבי למערכת המים הארצית ויביא את סך ייצור המים במתקני ההתפלה בישראל לכ-895 מלמ"ק בשנה, אשר יהוו כ- 90% מסך הצריכה הביתית והתעשייתית של מים שפירים במשק.

הליך ה-BAFO מיושם בפעם השנייה במכרזי החשב הכללי, בעקבות ניסיונה המוצלח של המדינה בהליך מסוג זה בפרויקט מתקן ההתפלה "שורק ב'", אשר בסופו הושגה הוזלה של כמיליארד ש"ח במחיר המים לצרכנים. הליך ה-BAFO צפוי להפוך את שלב סגירת המימון לפרויקט ותכנון המתקן, שבדרך כלל נעשה על ידי הזוכה במכרז, להליך תחרותי נוסף בין שתי ההצעות הטובות ביותר, שבסופו יגישו המתמודדים הצעת מחיר משופרת למדינה ויבחר הזוכה הסופי. בדומה למכרז שורק ב', הוספת שלב תחרותי נוסף גם בשלב הסגירה הפיננסית צפוי להוזיל עוד יותר את מחיר המים שהוצע על ידי החברות במועד הגשת ההצעות המקורי.

מדובר במתקן התפלת מי ים השביעי שמוקם בישראל, ותפוקתו תתווסף לתפוקה המסופקת למשק המים מחמשת מתקני ההתפלה הפעילים כיום באשקלון, אשדוד, פלמחים, חדרה ושורק, המספקים כ-75% מסך הצריכה הביתית והתעשייתית של מים שפירים במשק כל שנה. בימים אלו ממש מבוצעות עבודות ההקמה של מתקן התפלה שישי שורק ב', מהגדול מסוגו בעולם, בעל כושר ייצור של 200 מלמ"ק בשנה, אשר צפוי להתחיל לספק מים בשנת 2023. לאחר השלמת הקמתם של המתקנים החדשים בשורק ובגליל המערבי, כ- 90% מסך הצריכה של מים שפירים במשק תסופק על-ידי שבעת מתקני ההתפלה, באופן שיאפשר למשק המים להתמודד עם ההרעה המתמשכת במצב מקורות המים הטבעיים של המדינה.

המכרז מקודם על ידי ועדת מכרזים בין-משרדית משותפת לחשב הכללי, משרד האנרגיה, רשות המים והחברה הממשלתית ענבל, בראשות מר עמית מרזאי מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי. הוועדה צפויה להכריז על החברה הזוכה במכרז בעוד כשמונה חודשים, עם סיום שלב ה- BAFO, כך שהפרויקט יושלם בהתאם לצרכי משק המים עד לשנת 2025.

החשב הכללי, מר יהלי רוטנברג: "אגף החשב הכללי ממשיך לקדם פרויקטי תשתית בהיקפים גדולים ולנצל את השיפורים הטכנולוגיים החלים בעולם ההתפלה, וביניהם פרויקט להקמת מתקן ההתפלה בגליל המערבי, אשר מעבר לחשיבות שבהקמתו לטובת משק המים, הפרויקט מצטרף לשורה של פרויקטים בתחומי תחבורה, אנרגיה ופסולת המקודמים בימים אלו באגף החשב הכללי, שיסייעו בקידום תשתיות ועידוד הצמיחה במשק. אני רואה חשיבות ביזום וביצוע פרויקטים מורכבים לרווחת אזרחי ישראל, יחד עם שותפינו ברשות המים ומשרד האנרגיה, תוך עמידה בלוחות זמנים והבטחת אספקת תשתיות אמינות."

מנהל רשות המים, מר גיורא שחם: "בעיצומה של הבצורת הכבדה שחוותה ישראל לפני מספר שנים, ראיתי לתת עדיפות עליונה לקדם את הקמת מתקן התפלה הגליל המערבי ולחברו למערכת המים הארצית. בתום כ – 4 שנים של עבודה מאומצת הגענו לשלב האחרון בהליך לבחירת גורם הביצוע להקמת מתקן חיוני זה למשק המים בישראל בכלל ולתושבי הגליל המערבי בפרט.

מדינת ישראל באמצעות רשות המים, מובילה בידע, יוזמה ותכנון ארוך טווח כדי להבטיח את מקורות המים למדינת ישראל במציאות של שינויים אקלימיים וגידול באוכלוסיית המדינה".

סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה, מר יחזקאל ליפשיץ: "מתקן ההתפלה השביעי בארץ יוצא לדרך. זהו עוד שלב בהתמודדותנו עם פחיתת המשקעים ועם מחסור אפשרי במים, בין היתר עקב שינויי האקלים. המתקן יאפשר לחזק את מערכת המים בצפון הארץ, על מנת להבטיח לתושבים אספקת מים סדירה לשנים רבות. ההתייעלות הטכנולוגית בייצור מים מותפלים ממשיכה לשאת פירות, ומביאה להוזלה במחירי המים המותפלים, הבאה לידי ביטוי בחיסכון כספי משמעותי למשק המים בישראל".



0 תגובות